V programech se věnujeme také problémům humanismu, potírání nesnášenlivosti a prevenci rasismu

07. 02. 2024

Projekt „Prožitkem k potírání nesnášenlivosti a rozvoji humanismu - interaktivní vzdělávací programy pro žáky základních a středních škol ve 4 krajích ČR“ vznikl za podpory MŠMT a byl financován z prostředků dotačního programu Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2023.

Realizace interaktivních vzdělávacích programů pro vybrané školy Olomouckého, Zlínského, Moravskoslezského a Jihomoravského kraje s tématy rozvoje humanismu a potírání xenofobie a rasismu probíhala pod vedením zkušených lektorů Sdružení D Olomouc po celou dobu roku 2023. Programy byly významným příspěvkem ve výuce proti nesnášenlivosti a upevňování občanských kompetencí a demokratických hodnot spolu s problematikou porozumění interkulturalitě.  Každý program byl koncipován na 2,5 hodiny a byl podle věku a tématu určen žákům na 1. i 2. stupni ZŠ a středoškolákům. Každý z programů je vždy postaven na osobním zapojení každého účastníka. Během roku proběhla realizace ve vybraných školách celkem 55x. Nabídli jsme řadu programů, z nichž si škola mohla vybírat: So-n, Kelly a Anna, Šíp času, Operace Chalk, Celé léto v jediném dni, Příběh pana Tydýta, Čapkovi mloci a Spolu teď a tady. Některé programy (So-n a Šíp času) jsme ponechali v nabídce s možností realizací prezenční i online formou. Online programy nebylo potřeba využít.

Všechny výše uvedené programy umožňují žákům a studentům na základě osobního zapojení v příbězích přístupných jejich věkové kategorii o problémech humanismu, potírání nesnášenlivosti a prevenci rasismu přemýšlet, diskutovat, připravovat si argumenty a své postoje obhajovat (čili i vytvářet). Programy slouží k posilování vědomí obecné lidské sounáležitosti, ke vzájemné toleranci a respektu k odlišné identitě druhých a k rozvoji vnímavosti vůči pozitivnímu významu národnostní rozmanitosti společnosti. Dále se žáci a studenti mj. učí historickým faktům o holocaustu, nacismu a neonacismu a vývoji demokracie v ČR.

Metoda, kterou pracujeme, dovoluje zaujmout skrze příběh vrstevníka a možnosti interaktivních vstupů účastníků do programu. Nejde tedy pouze o pasivní vnímání přednášky či o besedu. Tato forma sociálního učení je založena na hře účastníků v roli – díky vlastnímu prožitku, prostřednictvím vlastní zkušenosti si mohou účastníci programu nanečisto vyzkoušet, jaké je to setkat se ve svém okolí s šikanou, s rasistickými výhružkami či xenofobními útoky, porozumí, jak se oběti cítí a jak je jim tedy možno pomoci. Učí se také v krizových situacích komunikovat, obhajovat svůj názor, pro některé účastníky je to také příležitost, jak si ujasnit svůj názor diskusí s vrstevníky. 

Pětapadesáti programy směřujícími k potírání nesnášenlivosti a rozvoji humanismu nakonec celkem prošlo ve čtyřech výše uvedených krajích 1133 žáků a studentů ZŠ a SŠ se svými pedagogy.

Děkujeme za podporu.


« Zpět

Modul: Novinky